vineri, 18 iulie 2014

Conceptul de numar la copii



Inca din primii ani de viata copiii sunt cufundati in activitati cotidiene ce implica folosirea numerelor: asezarea mesei (sa punem 3 furculite), citirea orei (mai ai 10 minute), gatitul (sa mai putem doua lingurite de zahar), primirea notelor (ai luat nota 10) s.a.m.d. Exista referiri numerice in cantecele “Un elefant se legana…”, in povesti “Cei trei purcelusi” sau “Alba ca zapada si cei 7 pitici”, in sporturi “sa sarim coarda de 10 ori”- toate acestea confirmand intr-un cadru informal importanta achizitionarii conceptului de numar.


Conceptul de numar e constituit din 3 tipuri de cunostinte: algoritmice (operatiile matermatice), simbolice (scrierea cifrelor) si conceptuale (principii).


Cunostinte algoritmice se refera la schimbarea unor caracteristici externe (culoare, identitate etc) ale itemilor setului nu altereaza numarul de itemi, la adaugarea de itemi creste valoarea numerica/scaderea unor itemi duce la reducerea valorii numerice; daca adaugam “ceva” si apoi luam inapoi (+1-1) se ajunge la aceeasi valoare numerica si egalitatea numerica;


Cunostintele conceptuale sunt:


1. Principiul Unu la Unu- fiecarui item numarat i se poate atasa o singura eticheta lingvistica (se dezvolta la 2-3 ani)
2. Principiul Ordinii Stabile- numele numerelor trebuie sa fie intotdeauna spuse in aceeasi ordine, chiar si la numaratoarea inversa
3. Principiul Abstractizarii- putem numara orice entitate (se dezvolta la 4 ani)
4. Principiul Cardinal- numele numarului final, spus la sfârsitul secventei de numarare, da valoarea numerica a setului
5. Principiul Irelevantei Ordinii- nu conteaza in ce ordine (spatiala) sunt enumarate obiectele de numarat, conteaza doar numele numerelor. (se dezvolta la 5-6 ani)


Scolarii mici au la aceasta varsta mai multe roluri si reusesc de cele mai multe ori sa si le indeplineasca cu succes. Ei sunt la varsta la care pot utiliza eficient strategii de memorare si reactualizare a informatiilor.

Este important ca parintii si cadrele didactice sa adapteze nivelul si tipul de sprijin oferit copiilor in achizitionarea conceptului de numar. Cand copilul face o eroare, e bine sa adoptam instructiuni mai specifice, iar cand copilul reuseste, sa adaptam complexitatea indrumarii spre un nivel superior.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu